Moderator działu Religie
W Koranie Maria jest traktowana jako:
1.„sprawiedliwa, matka Proroka Jezusa”,
2.Jej imieniem nazwano dziewiętnastą Surę; Maria czczona jest jako jedna z najpobożniejszych kobiet, głowa kobiet w raju.
Narodziny Marii w Koranie:
„Oto powiedziała żona Imrana:
Panie mój!
Ja poświęcam Tobie
to, co jest w moim łonie.
Przyjmij to więc ode mnie (...),
Nazwałam ją Marią.
i oto oddaję ją,
ją i jej potomstwo,
Tobie pod opiekę przed szatanem przeklętym!
I przyjął ją Pan
przyjęciem pięknym,
i uczynił, że wyrosła wzrostem pięknym,
i zaopiekował się nią Zachariasz.
Za każdym razem, jak wchodził do niej Zachariasz,
do przybytku świętego,
znajdował u niej zaopatrzenie.
Powiedział:
O Mario!
Skąd to przychodzi do ciebie?>
Ona powiedziała:
To jest od Boga> (...).
I oto powiedzieli aniołowie:
O Mario!
Zaprawdę, Bóg wybrał ciebie
i uczynił cię czystą,
i wybrał ciebie ponad kobietami światów.
O Mario!
Poddaj się pokornie twemu Panu,
wybijaj pokłony i skłaniaj się
wraz z tymi, którzy się skłaniają!> (...)”
Nie ulega wątpliwości, że opis ten został przez Mahometa zapożyczony z apokryficznej, nigdy nie uznanej przez chrześcijaństwo Ewangelii Mateusza i Protoewangelii Jakuba. Na uwagę zasługuje stwierdzenie, że Maria jest córką Imrana. Imran (hbr. Amran) był ojcem Mojżesza i Aarona (Wj 6, 20). W Koranie natomiast jest ojcem Marii i jej siostry Elżbiety, które wraz z Jezusem, Janem Chrzcicielem i jego ojcem Zachariaszem tworzą rodzinę Imrana. Matka Jezusa jest też zwykle utożsamiana z siostrą Aarona i Mojżesza o tym samym imieniu. Koran podaje także, że kapłani rzucali trzciny do wody, aby rozstrzygnąć, który z kapłanów ma się opiekować Marią. Padło na Zachariasza.
Następny opis dotyczy Zwiastowania:
„O Mario!
Bóg zwiastuje ci radosną wieść
o Słowie pochodzącym od Niego,
którego imię Mesjasz,
Jezus, syn Marii.
On będzie wspaniały na tym świecie
i w życiu ostatecznym,
i będzie jednym z przybliżonych.
i będzie przemawiał do ludzi
już w kołysce, a także jako mąż dojrzały,
i będzie wśród sprawiedliwych.
Ona powiedziała:
O Panie mój!
Jakże będę miała syna,
skoro nie dotknął mnie żaden mężczyzna?>
Powiedział:
Tak będzie! Bóg stwarza to, co chce!
Kiedy On decyduje o istnieniu jakiejś rzeczy,
to tylko mówi: Bądź!
- i to się staje.
I wspomnij w Księdze Marię!
Oto ona oddaliła się od swojej rodziny
do pewnego miejsca na wschodzie.
I oddzieliła się od nich zasłoną.
Wtedy posłaliśmy do niej Naszego Ducha
i On ukazał się jej jako doskonały człowiek.
Powiedziała:
Szukam schronienia u Miłosiernego przed tobą,
jeśli jesteś bogobojny!
On powiedział:
Ja jestem tylko posłańcem twego Boga,
aby dać tobie chłopca czystego.
Ona powiedziała:
Jakże mogę mieć syna,
kiedy nie dotknął mnie żaden śmiertelnik,
ani też nie byłam występną?
On powiedział:
Tak będzie!
Powiedział twój Pan:
To jest dla Mnie łatwe.
Uczynimy z niego znak dla ludzi
i miłosierdzie pochodzące od Nas.
To jest sprawa zdecydowana!
I poczęła go,
i oddaliła się z nim w dalekie miejsce”.
Koran poświęca także uwagę narodzinom Jezusa, jednak informacje na ten temat są zapożyczone z apokryficznej Ewangelii Mateusza:
„I doprowadziły ją bóle porodowe
do pnia drzewa palmowego.
Powiedziała:
Obym była umarła przedtem;
obym była całkowicie zapomniana!
Wtedy będące u jej stóp dziecko
zawołało do niej:
Nie smuć się!
Twój Pan umieścił u twych stóp strumyk.
Potrząśnij ku sobie pień palmy,
ona ci zrzuci świeże, dojrzałe daktyle.
Jedz, pij i daj oczom ochłodę"
Koran wspomina również o kalumni przeciwko Marii:
„Powiedzieli przeciw Marii
kalumnię straszną,
i za to, że powiedzieli:
Zabiliśmy Mesjasza, Jezusa, syna Marii,
posłańca Boga>
- podczas gdy oni ani go nie zabili,
ani go nie ukrzyżowali,
tylko im się tak zdawało"
Rola Marii jest też podkreślona w Surze IV, która stwierdza wyraźnie, że nie można uczynić niczego złego ani Jezusowi, ani Jego Matce:
"Któż ma możność uczynić coś przeciw Bogu,
jeśli On zechce zgubić Mesjasza, syna Marii,
jak również jego Matkę”
Podkreślono również świętość Marii:
„Mesjasz, syn Marii, jest tylko posłańcem,
tak jak już przed nim byli posłańcy,
a jego Matka była kobietą świętą”,
oraz nienaganność jej rodziców:
„O siostro Aarona!
Twój ojciec nie był złym człowiekiem
i matka twoja nie była występna”
Koran traktuje Jezusa i jego matkę jako szczególne osoby.
„I uczyniliśmy syna Marii i jego matkę znakiem.
Daliśmy im schronienie
na wzgórzu spokojnym i obfitym w źródła”
Równocześnie Koran zdecydowanie odrzuca bóstwo Jezusa, akcentując, że jest „Słowem złożonym Marii”:
„Mesjasz, Jezus syn Marii,
jest tylko posłańcem Boga;
i Jego Słowem, które złożył Marii,
i Duchem, pochodzącym od Niego”[16],
oraz odrzuca chrześcijański dogmat trynitarny:
„O Jezusie, synu Marii!
Czy ty powiedziałeś ludziom:
Bierzcie mnie i moją matkę
za dwa bóstwa, poza Bogiem>” (...)
„Nie uwierzyli ci, którzy powiedzieli:
Zaprawdę Bóg – to trzeci z trzech”
Offline